«Αγία» Αθανασία του Αιγάλεω: Η αγυρτεία στην υπηρεσία του εμφυλιακού κράτους

«Αγία» Αθανασία του Αιγάλεω: Η αγυρτεία στην υπηρεσία του εμφυλιακού κράτους*

 

Η Αθανασία Σάμαρη, που αργότερα έγινε γνωστή ως «Αγία» Αθανασία του Αιγάλεω γεννήθηκε το 1928 στην Παλιά Μανωλάδα. Μικρή δεν ήταν παρά μια αγράμματη βοσκοπούλα. Το 1945 σε ηλικία 17 ετών, ισχυρίστηκε ότι είδε σε όραμα την Παναγία. Τα «οράματα» της άρχισαν να πληθαίνουν, τα νέα διαδόθηκαν και η κοπέλα κάποια στιγμή υποστήριξε ότι η Παναγία άρχισε να της στέλνει μηνύματα τα οποία αποτυπώνονταν στο στήθος της.

 

 

Η δερμογραφία

 

 

 

Ωστόσο δεν πίστεψαν όλοι την Αθανασία. Ιδιαίτερα δύσπιστοι στάθηκαν οι δικοί της άνθρωποι, καθώς αυτοί γνώριζαν ότι στην οικογένειά τους υπήρχε μια κληρονομική πάθηση, η δερμογραφία ή δερμογραφισμός, που ιατρικά ορίζεται ως «δερματική αντίδραση σε κάποιο μηχανικό ερέθισμα του δέρματος, που οφείλεται σε υπερευαισθησία του νευρικού συστήματος». Σε μια τέτοια περίπτωση, οι δερματολόγοι εξηγούν με απλά λόγια ότι κάποιος θα μπορούσε με ένα αντικείμενο να ασκήσει πίεση ή να γράψει πάνω στο δέρμα του ασθενούς και το «μήνυμα» να παραμείνει πάνω στο δέρμα για αρκετή ώρα, Αυτή όμως ήταν η επιστημονική άποψη, την οποία βέβαια δε συμμερίστηκαν, όλοι όσοι γνώριζαν την περίπτωση της Αθανασίας και των «οραμάτων» της.

Εκείνο που εντυπωσίαζε και διαμόρφωνε τη γνώμη των απλών ανθρώπων της επαρχίας ήταν το γεγονός ότι όλα αυτά συνέβαιναν σε μια αγράμματη κοπέλα, που δεν ήξερε να βάλει ούτε την υπογραφή της. Η κοπέλα ισχυριζόταν ότι η Παναγία της άφηνε μηνύματα στο στήθος.

 

A8ANASIA05

Η κοπέλα ισχυριζόταν ότι η Παναγία της άφηνε μηνύματα στο στήθος. Όπως βλέπετε στα μηνύματα η Παναγία δεν ήξερε ορθογραφία!… 

 

 

Το 1948 ο θείος Γεώργιος Κίντος την παίρνει μαζί του στην Αμαλιάδα για να τον βοηθάει στις δουλειές του καφενείου. Οι μέρες περνούσαν δύσκολα, καθώς η δουλειά ήταν απαιτητική και η κούραση άρχισε να δοκιμάζει σοβαρά τη νεαρή κοπέλα. Τότε ήταν που η Αθανασία διαλάλησε ότι για μια ακόμα φορά η παναγία επικοινώνησε μαζί της και ότι χάραξε και πάλι στο στήθος της το σύμβολο του σταυρού. (Βολική επικοινωνία γιατί δεν χρειάζεται να ξέρει και ορθογραφία)

 

A8ANASIA85

 

Μάλιστα, οι παλαιότεροι θυμούνται ότι από εκείνη την ημέρα άρχισε να δημιουργείται κοσμοσυρροή στο σπίτι του Κίντου. Οι πιστοί ήθελαν να δουν το «θαύμα». Η μικρή κοινωνία της Αμαλιάδας είχε αρχίσει πλέον να αναστατώνεται για τα καλά. Τα σπουδαία νέα δε θα αργήσουν βέβαια να φτάσουν και στο μητροπολίτη Ηλείας, Γερμανό. Ο ιεράρχης σπεύδει στο σπίτι του θείου της Αθανασίας και συνομιλεί με την οραματίστρια για περίπου δέκα λεπτά. Όταν όμως βγαίνει από το δωμάτιο έχει την όψη πολύ συγκινημένοι ανθρώπου και απευθύνεται στο πλήθος που τον περιμένει με αυτά τα λόγια: «η Θεομήτωρ έχει κατ’ επανάληψιν εμφανιστεί σε ευσεβείς χριστιανούς και έχει παροτρύνει δι΄ ευχών τους ανθρώπους εις μετάνοιαν».

 Ο κύβος έχει ριφθεί και ο θεοσεβούμενος λαός, που περίμενε ανυπόμονα το πόρισμα του δεσπότη ανατριχιάζει με τις διαβεβαιώσεις. Ύστερα από τη μητροπολιτική επικύρωση του «θαύματος» διοργανώνεται λιτανεία στην Αμαλιάδα παρουσία του κλήρου και των αρχών της πόλης. Δήμαρχος, δημοτικό συμβούλιο, δικαστές, δικηγόροι, δημόσιοι υπάλληλοι, παπάδες και χωροφύλακες ακολουθούν με δέος την πρωτοφανή για τα ελληνικά χρονικά πομπή, ενώ όταν εμφανίζεται η Αθανασία, το πλήθος προσκυνά ευλαβικά, όλοι κάνουν συγκινημένοι το σταυρό τους και ανοίγουν διάδρομο για να περάσει ανάμεσά τους η «ευτυχής» κόρη.

 

 

Η «ανάσταση» της Αθανασίας

 

 

 

Μια εβδομάδα μετά το «θαύμα» η Αμαλιάδα θα συγκλονιστεί ξανά, αλλά με μεγαλύτερη ένταση τώρα , αφού αυτή τη φορά πρόκειται για τον.. θάνατο της Αθανασίας! Ιερείς και αστυνομικές αρχές σπεύδουν και πάλι στο σπίτι του Κίντου, όπου ναι μεν η Αθανασία μπορεί να είχε «πεθάνει», αλλά η βεβαιότητα για ένα ακόμα θαύμα ήταν τόσο μεγάλη, που δεν άφηνε περιθώρια για πολλά θαύματα. Κλήρος και λαός περιμένουν εναγωνίως το χαρμόσυνο μήνυμα της ανάστασης…

 

AG.A8ANASIA_FERETRO

 

 Έτσι και έγινε. Η «οραματίστρια», αφού «αναστήθηκε», άρχισε να τους διηγείται την περιπέτειά της στον άλλο κόσμο, με τους φωτορεπόρτερ να καταγράφουν τη σκηνή και με την Αθανασία ολοζώντανη μέσα στο φέρετρό της να τους λέει ότι η Παναγία την είχε πάρει μαζί της μέχρι τα Καλάβρυτα, όπου από κοινού παρακολούθησαν σκηνές σφαγής αιχμαλωτισμένων ανταρτών.

Σύμφωνα με το παραλήρημα της, η Μητέρα του Χριστού της είπε για τους κομμουνιστές: «Βλέπεις παιδί μου; Αυτά παθαίνουν όσοι δεν πιστεύουν…» Η «οραματίστρια» είχε ξεκινήσει για τα καλά την πορεία της την ώρα που ο εμφύλιος είχε φουντώσει και βρισκόταν στις πιο κρίσιμες στιγμές του, έχοντας συμπαραστάτες της την εκκλησιαστική ιεραρχία και τους τοπικούς κυβερνητικούς παράγοντες, οι οποίοι θεωρούσαν ιερό καθήκον τους να ευλογούνται με κάθε μέσο τα όπλα του Εθνικού Στρατού.

 Η Ελλάδα ήταν διχασμένη και έπρεπε να παραμείνει έτσι με κάθε τρόπο. Ακόμα και με τα «θαύματα» που κρατούσαν μια μέρα. Οι αριστεροί τότε αποκάλεσαν για πρώτη φορά την Αθανασία «αγία της δεξιάς». Οι άλλοι χαμογέλασαν με νόημα στην «οραματίστρια» και της έκλεισαν πονηρά το μάτι, καθώς οι καιροί ήταν εξαιρετικά δύσκολοι και τα θαύματα περιζήτητα. Η «οραματίστρια»

Οι αυτόπτες μάρτυρες της «ανάστασης» της Αθανασίας ήταν επίλεκτα μέλη της τοπικής κοινωνίας: ο δεσπότης με δυο τρεις έμπιστους παπάδες, ο διοικητής χωροφυλακής Πύργου και ένας μοίραρχος που υπηρετούσε στην Αμαλιάδα. Σύμφωνα με όσα δήλωσαν και δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Πατρίς του Πύργου, «όταν επανήλθε η ψυχή της Αθανασίας στο σώμα της, σείστηκαν τα θεμέλια του σπιτιού». Τότε η Παναγία της ζήτησε ένα ποτήρι νερό, είπαν και όταν της το έφερε ήπιε το μισό. Έβλεπαν μάλιστα το ποτήρι ψηλά στον αέρα και το νερό να λιγοστεύει χωρίς να χύνεται…

Ο αγνός κόσμος της Αμαλιάδας είχε πλέον πειστεί ότι η αθώα βοσκοπούλα είχε άμεση επαφή με την Παναγία και ότι μπορεί, εξ ονόματός της να κάνει θαύματα, όπως να βρίσκει τα σημεία που υπήρχε νερό, κάτι πολύτιμο για τις αγροτικές καλλιέργειες της περιοχής. Ο ξάδελφος της Αθανασίας, Μιχάλης Σάμαρης χαρακτηριστικά θυμάται: «εβάρεσε νερό χίλια μέτρα μακριά από το Κουνουπέλι και είπε ότι το νερό θα βγει μονάχο του προτού το βαρέσουν. Και το βάρεσε στα 80 μέτρα και έτρεχε μοναχό του». Οι επικριτές της Αθανασίας όμως, υποστήριζαν από τότε ότι η «οραματίστρια» ήταν δημιούργημα του τότε μητροπολίτη και του διοικητή της χωροφυλακής

 

 

 

Απόσπασμα από το βιβλίο του Χρίστου Βασιλόπουλου και Δημήτρη Πετρόπουλου, «Ιστορίες από τη Μηχανή του Χρόνου», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ… 

 

 

 

 

http://www.mixanitouxronou.gr/i-agia-athanasia-tou-egaleo-i-voskopoula-apo-tin-amaliada-pou-evlepe-oramata-ke-i-panagia-afine-anorthografa-minimata-sto-stithos-tis-korifea-stigmi-tis-otan-pethane-ke-anastithike/

 

 

 

Η «Αγία» Αθανασία του Αιγάλεω

 

 

….Μερικά χρόνια αργότερα η πρώην βοσκοπούλα και νυν μεσάζων της Παναγίας μετακομίζει στο Αιγάλεω, παντρεύεται και συνεχίζει τη… θαυματουργή δράση της. Σταδιακά η «αγιοσύνη» της μετατρέπεται σε επιχείρηση. Χωράφια που καλλιεργούνται από πιστούς, γηροκομείο στο οποίο οι ηλικιωμένοι τρόφιμοι έμπαιναν αφού παρέδιδαν την ακίνητη περιουσία τους και ανάλογες καταστάσεις. Και –φυσικά- μηνύματα. Πολλά μηνύματα από την Παναγία, που ασχολούταν ακόμη και με την ηλικία της Αθανασίας. «Η ΑΓΙΑ ΕΓΕΝΗΘΗ 1933 14 ΑΒΓΟΥΣΤΟΥ» θα γραφτεί στο στήθος κι έτσι απλά θα γίνει πέντε χρόνια μικρότερη.

Με ορμητήριο το Αιγάλεω, αλλά και το ίδρυμα της Παναγίας της Φανερωμένης που διοικεί στη Μάνδρα, γίνεται μια παραθρησκευτική ηγέτιδα, με τη δύναμη να ελέγξει και να διαμορφώσει τις συνθήκες σε απολύτως ευνοϊκές για την ίδια. Δικαστικοί, πολιτικοί και αστυνομικοί βρίσκονται διαρκώς στο πλευρό της. Σε τέτοιο βαθμό ώστε η αριστερά να κάνει λόγο για την «Αγία της δεξιάς» και δίνοντας ξεκάθαρα πολιτικές προεκτάσεις στη δράση της.

 

 

 

Οι δίκες

 

 

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 και μετά εμφανίζονται τα πρώτα σύννεφα στην… καριέρα της. Οι καταγγελίες για την κατάσταση των ηλικιωμένων στο ίδρυμά της πολλαπλασιάζονται. Οι φωνές συγγενών για αρπαγές περιουσιών, επίσης. Ωστόσο πάντα η «Αγία» καταφέρνει και ξεγλιστρά χωρίς δίκη. Λες και είναι θέλημα Θεού…  Εξετάζεται από γιατρούς που ξεκαθαρίζουν πως δεν υπάρχει κανένα θαύμα, αλλά κλασική περίπτωση δερμογραφίας. Παράλληλα την χαρακτηρίζουν ψυχονευρωτικό  άτομο. Ο μητροπολίτης Ελευσίνας έρχεται σε κόντρα μαζί της αντιλαμβανόμενος την απάτη. Οι οπαδοί της, όμως, με τις ευλογίες της χούντας, συνεχίζουν να της προσφέρουν ασπίδα. Μηνύματα όπως «ΣΩΤΗΡΗ ΔΩΣΕ ΤΟ ΚΤΗΜΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ» και «ΑΝΘΡΟΠΙ ΟΣΙ ΜΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΦΟΤΙΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΚΑΨΙ» δίνουν ώθηση στις επιχειρηματικές δραστηριότητές της. Τίποτα δεν μοιάζει ικανό να τη σταματήσει. Φτάνει στο σημείο να κάνει μέχρι και περιοδεία. Η «Αγία Αθανασία» είναι πια ένα φαινόμενο.

 

 

 

Η πτώση

 

 

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 πια, το θέμα δείχνει να έχει φτάσει στο απροχώρητο. Ο Τύπος ασχολείται ολοένα και περισσότερο μαζί της και οι αποκαλύψεις την οδηγούν στο εδώλιο των δικαστηρίων περισσότερες από μία φορές. Παρά τις διαδοχικές αθωωτικές αποφάσεις με αστείες αιτιολογίες (μέχρι και για… ομαδική βλακεία υπήρξε ετυμηγορία), ο κλοιός στενεύει. Εκτός από τις καταγγελίες για βασανισμούς γερόντων -ακόμη και για θάνατο ηλικιωμένου στο ίδρυμά της, η εκπομπή «Ρεπόρτερς» φέρνει στο φως την αμύθητη περιουσία που έχει αποκτήσει. Στην κατοχή της έχει δεκάδες ακίνητα, διασκορπισμένα στην ελληνική επικράτεια. Η συνολική αξία τους εκτιμάται στα 400.000.000 δραχμές. Για αμόρφωτη βοσκοπούλα δεν τα πήγε καθόλου άσχημα.

 

Η τελευταία δίκη της θα ολοκληρωθεί το 1987 και η απόφαση θα είναι για άλλη μια φορά αθωωτική. Πλέον όμως το σκηνικό δεν ευνοεί την «Αγία» που σταδιακά απομακρύνεται από τα φώτα, χωρίς να είναι σε θέση πια να χρησιμοποιήσει την Παναγία και τα ανορθόγραφα μηνύματά της.

Το 2013 από το Lamiareport δημοσιεύεται η τελευταία γνωστή φωτογραφία της. Η Αθανασία μετά από πολλαπλά εγκεφαλικά επεισόδια, μένει καθηλωμένη σε αναπηρικό καροτσάκι. Έχει χάσει κάθε δυνατότητα επικοινωνίας με το περιβάλλον, αλλά αυτό δεν εμποδίζει τους ελάχιστους -πια- υποστηρικτές της να την αντιμετωπίζουν ακόμη με το σεβασμό που αρμόζει σε μια «Αγία». Αδιαφορώντας για όλα όσα βγήκαν στην επιφάνεια και αποκάλυψαν το πραγματικό πρόσωπό της.

 

 

 

http://www.lamiareport.gr/index.php/topika15/38-2010-04-22-20-27-04/70297-deite-pos-einai-simera-h-perifhmh-qagia-athanasia-tou-aigaleoq

 

 

 

*Ο τίτλος στην αναδημοσίευση είναι δικός μας

 

 

1 σχόλιο

  1. Praxis Review Απάντηση

    Χωρίς άλλα σχόλια:

    “Η «οραματίστρια», αφού «αναστήθηκε», άρχισε να τους διηγείται την περιπέτειά της στον άλλο κόσμο, με τους φωτορεπόρτερ να καταγράφουν τη σκηνή και με την Αθανασία ολοζώντανη μέσα στο φέρετρό της να τους λέει ότι η Παναγία την είχε πάρει μαζί της μέχρι τα Καλάβρυτα, όπου από κοινού παρακολούθησαν σκηνές σφαγής αιχμαλωτισμένων ανταρτών.

    Σύμφωνα με το παραλήρημα της, η Μητέρα του Χριστού της είπε για τους κομμουνιστές: «Βλέπεις παιδί μου; Αυτά παθαίνουν όσοι δεν πιστεύουν…”

    “Οι αυτόπτες μάρτυρες της «ανάστασης» της Αθανασίας ήταν επίλεκτα μέλη της τοπικής κοινωνίας: ο δεσπότης με δυο τρεις έμπιστους παπάδες, ο διοικητής χωροφυλακής Πύργου και ένας μοίραρχος που υπηρετούσε στην Αμαλιάδα. Σύμφωνα με όσα δήλωσαν και δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Πατρίς του Πύργου, «όταν επανήλθε η ψυχή της Αθανασίας στο σώμα της, σείστηκαν τα θεμέλια του σπιτιού». Τότε η Παναγία της ζήτησε ένα ποτήρι νερό, είπαν και όταν της το έφερε ήπιε το μισό. Έβλεπαν μάλιστα το ποτήρι ψηλά στον αέρα και το νερό να λιγοστεύει χωρίς να χύνεται…”

Γράψτε απάντηση στο Praxis Review Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *