Βέροια: Λουκέτο στο αντικομμουνιστικό «μουσείο»

 

Λουκέτο στο αντικομμουνιστικό «μουσείο»

 

 

 

Λουκέτο μπήκε στο «μουσείο» αντικομμουνισμού της Μητρόπολης στη Βέροια, μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν από τον Σύνδεσμο Φυλακισθέντων – Εξορισθέντων Αντιστασιακών (ΣΦΕΑ) 1967 – 1974 αλλά και από την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» Ημαθίας, σχετικά με το περιεχόμενο των εκθεμάτων του.

Το «Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα» ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας και εγκαινιάσθηκε τον Οκτώβρη του 2012 από τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, παρουσία του τότε υπουργού Μακεδονίας – Θράκης, Θ. Καράογλου (ΝΔ).

Στο «μουσείο», μεταξύ άλλων εκθεμάτων, περιέχεται και η ιδιωτική συλλογή του Κανέλλου Ντόντου, που εξυμνεί με μισαλλόδοξα και αντικομμουνιστικά κείμενα ως «ήρωες» γνωστούς βασανιστές της Μακρονήσου και της χούντας. Ανάμεσά τους ο Γεώργιος Ντουζέπης – δεξί χέρι του αρχιπραξικοπηματία ταξίαρχου Δημ. Ιωαννίδη στο ΑΕΤΟ και το ΕΣΑ Γυναικών Μακρονήσου – και ο συνταγματάρχης Ξενοφών Τζαβάρας, διευθυντής της Αστυνομίας Προαστίων Πρωτευούσης την περίοδο της χούντας. Επίσης, στα εκθέματα περιλαμβάνονται βιβλία και αφίσες για το «παιδομάζωμα των συμμοριτών» και τις προσπάθειες της Φρειδερίκης και του Εθνικού Στρατού να «σώσουν» τα Ελληνόπουλα της Βόρειας Ελλάδας από τα …νύχια των κομμουνιστών. Αλλά και μετάλλια «ανδραγαθίας» και φωτογραφίες χωροφυλάκων που συμμετείχαν σε εκκαθαριστικές επιχειρήσεις εναντίον των κομμουνιστών την περίοδο του Εμφυλίου. Ακόμα, εκτίθενται το βιβλίο του Κ. Πλεύρη «Ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει Αριστερά» και άλλα τέτοια «ιστορικά ντοκουμέντα».

Σ’ αυτό το «μουσείο» πραγματοποιούνταν οργανωμένες εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητών όλων των βαθμίδων μέχρι και τον Ιούνη. Μάλιστα, το «μουσείο» προβαλλόταν και από την επίσημη σελίδα τουρισμού του δήμου Βέροιας.

Η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» Ημαθίας με ανακοίνωσή της δήλωσε τη στήριξή της στην απόφαση του ΣΦΕΑ να καταγγείλει τη λειτουργία του «μουσείου» και κάλεσε τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Ημαθίας να παρέμβουν ώστε να αποκλείσει το συγκεκριμένο «μουσείο» από χώρο επισκέψεων των σχολείων, σημειώνοντας: «Μουσεία στα οποία παραχαράσσεται η ιστορική αλήθεια, προβάλλουν κλίμα μισαλλοδοξίας, προσβάλλουν τον αντιστασιακό αγώνα του λαού μας και υμνούν βασανιστές της χούντας δεν έχουν θέση στην εκπαιδευτική μας κοινότητα».

Στην επιστολή του ΔΣ του ΣΦΕΑ 1967 – 1974 προς τους υπουργούς Πολιτισμού – Αθλητισμού, Παιδείας – Ερευνας και Θρησκευμάτων, ετίθεντο τα εξής ερωτήματα:

«Για ποιους λόγους επιτρέπεται η λειτουργία ενός μουσείου που, περιφρονώντας το νόμο 1863/18.09.1989, “Αρση των συνεπειών του εμφύλιου πολέμου 1944 – 1949”, προβάλλει στα εκθέματά του ως “εθνικούς ήρωες” βασανιστές, εξυβρίζοντας ταυτόχρονα με γκεμπελικής κοπής χυδαία κείμενα τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης ως “συνεργάτες της Γκεστάπο, ξενοκίνητους συμμορίτες, συμμορίτες υπό την ηγεσία του Καπετάν Γιώτη (Χαρίλαου Φλωράκη), ανθέλληνες και προδότες”, κ.ά.; Πώς επιτρέπουν οι αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές τις ομαδικές επισκέψεις – ξεναγήσεις σχολείων σε ένα μουσείο με κείμενα και φωτογραφίες που είναι αναρτημένα σε ιστοσελίδες αντισημιτικών – νεοναζιστικών οργανώσεων; Πώς επιτρέπουν οι αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές τις ομαδικές επισκέψεις – ξεναγήσεις σχολείων σε ένα μουσείο όπου εκθειάζεται ο εγκλεισμός παιδιών στις “παιδουπόλεις της Φρειδερίκης”; Πώς επιτρέπουν οι αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές τις ομαδικές επισκέψεις – ξεναγήσεις σχολείων σε ένα μουσείο – μνημείο μισαλλοδοξίας, κακοποίησης της ιστορικής αλήθειας και αντιδημοκρατικής διαπαιδαγώγησης της νέας γενιάς;».

Τη λειτουργία του «μουσείου» και τη συνέχιση των σχολικών επισκέψεων βγήκε, όπως είναι φυσικό, να υπερασπιστεί η ναζιστική Χρυσή Αυγή από την επίσημη ιστοσελίδα της με ένα κείμενο – οχετό που για άλλη μια φορά επιβεβαιώνει ποιοι είναι οι ιδεολογικοί της πρόγονοι.

Την περασμένη Τετάρτη, η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας ανακοίνωσε την αναστολή της λειτουργίας του μουσείου και στην ανακοίνωσή της αναφέρει: «Μετά το ζήτημα που δημιουργήθηκε, σχετικά με εκθέματα ιδιωτικής συλλογής που φιλοξενούνται στο “Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα”, καθώς και με αφορμή πρόσφατο κείμενο με υβριστικό – εθνικιστικό περιεχόμενο που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει το συγκεκριμένο Μουσείο, αποφασίζει την άμεση αναστολή της λειτουργίας του. Ταυτόχρονα κάνει γνωστό ότι σταθερός στόχος της Ιεράς Μητροπόλεως είναι το Βλαχογιάννειο Μουσείο Βέροιας να λειτουργεί πάντοτε στο πλαίσιο της νομιμότητας, να εκπληρώνει τον επιστημονικό και παιδαγωγικό του ρόλο και να μην χρησιμοποιείται σε καμιά περίπτωση για πολιτική εκμετάλλευση».

 

 

 

 

https://www.rizospastis.gr/story.do?id=9933709

 

 

 

 

 

 

1 σχόλιο

  1. Praxis Review Απάντηση

    Μια ευχάριστη εξέλιξη-όπως και η ειδήση για τον Τούρκο απεργό πείνας-, μέσα στον γενικότερο συσχετισμό. Και δείγματα ότι μπορούν να αλλάξουν και να αποτραπούν καταστάσεις με την κινητοποιήση του κόσμου. Ειδικά για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι από τις φορές που δύσκολα θα αμφισβητηθεί ότι συνέβαλαν να ακουστούν τα δύο παραπάνω θέματα. Και αυτό έχει και την αξία του-χωρίς αυταπάτες για το όρια αυτών των μέσων-.

    Πολύ περισσότερο που συχνά τέτοια δίκτυα όπως π.χ το τουίτερ είναι πεδίο στημένου αντικομμουνισμού,που εμφανίζεται είτε με ακροδεξιά είτε με δήθεν ριζοσπαστική φρασεολογία και παίρνει την μορφή μιας αδιάκοπης επίθεσης στο ΚΚΕ, σε ότι κάνει (η δεν κάνει) ή σε οτιδήποτε λέει (ή δεν λέει), ενώ η κριτική στα αστικά και σοσιαλδημοκρατικά κόμματα είναι ανύπαρκτη ή σε δεύτερη/τρίτη κλπ μοίρα.

    Οι στόχοι εδώ, είναι, αντικειμενικά, ξεκάθαροι. Αυτό φαίνεται εξάλλου και από τον τρόπο που γίνεται αυτή η επίθεση που δεν έχει σχέση με κάποια ταξική πολιτική συζήτηση και κριτική (που είναι και αναγκαία και χρήσιμη) αλλά με ένα υβρεολόγιο κατά του εργατικού κινήματος βγαλμένο από τους υπονόμους της ιστορίας. Είτε πρόκειται για μηχανισμούς είτε για φανατικούς εκφραστές των διάφορων αστικών ρευμάτων το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: ο “αντικομμουνιστικός αγών”.

    Όμως οι εξελίξεις με το μουσείο και τον Τούρκο απεργό δείχνουν ότι τέτοια μέσα μπορούν να έχουν βοηθητικό-και όχι προφανώς βασικό- ρόλο σε κινητοποιήσεις με την ενημέρωση για αυτές και την διάδοση των καταγγελιών και των αιτημάτων τους…

Γράψτε απάντηση στο Praxis Review Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *