Όταν Μακεδόνες δεν χώριζαν τους λαούς σε φυλές, θρησκείες, έθνη και εθνικισμούς

 

Όταν Μακεδόνες δεν χώριζαν τους λαούς σε φυλές, θρησκείες, έθνη και εθνικισμούς

 

 

 

Μέσα στην λάβα των αναζωπυρούμενων εθνικισμών, ας γυρίσουμε 115 χρόνια πίσω. Τότε που Μακεδόνες ήταν όλοι οι κάτοικοι της Μακεδονίας ανεξαρτήτως φυλετικής καταγωγής και θρησκείας.

Ένα κείμενο των εξεγερμένων Μακεδόνων κατά της Οθωμανικής (και όχι απλώς τουρκικής) κυρίαρχης φεουδαρχικής και αστικής τάξης, ξεμπροστιάζει κάθε σημερινό εθνικιστή σε όποια πλευρά και αν βρίσκεται.

Οι εξεγερμένοι  της αρχικής εξέγερσης του Ίλιντεν (20/7/1903) ήταν όλες οι καταπιεζόμενες μάζες, Σλαβομακεδόνες, Έλληνες, Βλάχοι, Εβραίοι, Βούλγαροι, Σέρβοι, Αλβανοί…  Η φιλοσοφία τους ήταν πολλά χρόνια μπροστά από την εποχή τους και φυσικά από τη σημερινή εποχή της οπισθοδρόμησης και παλινόρθωσης των εθνικισμών.

Αυτοί οι εξεγερμένοι, ένοιωθαν αδελφούς τους Τούρκους απλούς ανθρώπους που και αυτοί καταπιέζονταν από την άρχουσα τάξη και την εξουσία της Πύλης. Με μια διακήρυξη – πρόσκληση στην επανάσταση προς τους Τούρκους κατοίκους, στο πνεύμα του Ρήγα Βελεστινλή και μόλις έκαναν την εξέγερση, έδειξαν έναν απίστευτο ανθρωπισμό αλλά και πολύ προωθημένες σοσιαλιστικές αντιλήψεις, από την εποχή τους, για τις σχέσεις των λαών.

Να θυμίσουμε ότι η εξέγερση εκείνη έδωσε μια ολιγοήμερη Δημοκρατία με κυβέρνηση σοσιαλιστικού χαρακτήρα και Πρωτεύουσα το Κρούσοβο.

Αμέσως μετά, επέπεσαν επάνω τους οι Οθωμανοί, με την άδεια των κυβερνήσεων Ελλάδος, Βουλγαρίας και Σερβίας για να τους αφανίσουν, αφού ήθελαν τη Μακεδονία η καθεμιά για τον εαυτό της! Χώρισαν τους εξεγερμένους εθνικιστικά και ό,τι απέμεινε το κατακρεούργησαν βούλγαροι, Σέρβοι, Έλληνες εθνικιστές με τα αποσπάσματα θανάτου, που όλοι τα ονόμαζαν «μακεδονομάχους», ο καθένας στο όνομα της Παρτίδας του και του συνθήματος: «Η Μακεδονία είναι… @#$&&…»!!!

 

Το κείμενο

 

 Ή Διακήρυξη του Κρουσόβου

 

Σλόμποντα ϊλι σμ’ρτ [Ελευθερία η θάνατος

 

 

Πρόσκληση

προς τον τουρκικό λαό της Επαναστατικής Περιφερείας Κρουσόβου

Ανωτάτη Διοίκηση των Επαναστατών του Κρουσόβου, Ιλιντεν 1903

 

Αδέρφια, συμπατριώτες και αγαπημένοι γείτονες.

Εμείς, οι αιώνιοι γείτονες σας, φίλοι και γνωστοί από τ’ ωραίο Κρούσοβο και τα πανέμορφα χωριά του, επειδή δεν μπορούσαμε πια να υποφέρουμε την τυραννία των διψασμένων για αίμα και πεινασμένων για ανθρώπινο κρέας μουρτάτηδων πού έχουν σκοπό να μας οδηγήσουν στην αλληλοσφαγή και να μας εξωθήσουν στη ζητιανιά και την αγαπημένη μας και πλούσια γη της Μακεδονίας να μετατρέψουν σε έρημο, σήμερα σηκώσαμε κεφάλι και, χωρίς διακρίσεις θρησκείας, εθνικότητας, φύλου και πεποιθήσεων, αποφασίσαμε να προστατευτούμε από τους δικούς σας και δικούς μας εχθρούς και να κερδίσουμε την ελευθερία.

Ξέρετε πολύ καλά πώς δεν είμαστε κακοί και καταλαβαίνετε πώς απ’ τα πολλά βάσανα βάλαμε το κεφάλι στον τορβά για να ζήσουμε ανθρώπινα η να πεθάνουμε παλικαρίσια. Επειδή πάππου προς πάππου συμβιώνουμε σε τούτη δω τη γης, σας έχουμε σαν δικούς μας και θέλουμε ως το τέλος να μείνετε δικοί μας.

Δεν πήραμε τα όπλα εναντίον σας – αυτό θα ήταν ντροπή για μας. Δεν σηκώσαμε τα όπλα εναντίον του ειρηνικού, εργατικού και τίμιου τούρκικου λαού πού τρέφεται σαν κι εμάς απ’ τον ματωμένο ιδρώτα του – αυτός ο λαός είναι αδέλφια μας και μ’ αυτόν το λαό ζήσαμε και θέλουμε να ζούμε μαζί.

Δεν βγήκαμε να σφάξουμε, να λεηλατήσουμε, να κάψουμε και να κλέψουμε -μας φτάνουν οι βιαιοπραγίες των αναρίθμητων ντερεμπέηδων πάνω στη φτωχιά και ματωμένη Μακεδονία μας. Δε βγήκαμε να εκχριστιανίσουμε και να ατιμάσουμε τις μάνες και τις αδελφές σας, τις γυναίκες και τις κόρες σας: πρέπει να ξέρετε οτι ή περιουσία σας, ή ζωή σας, ή πίστη και η τιμή σας είναι για μας τόσο σεβαστές όσο σεβαστές είναι και οι δικές μας. Απεναντίας, πήραμε τα όπλα για να διαφυλάξουμε την περιουσία, την πίστη και την τιμή σας

Δεν είμαστε μουρτάτες [άρνησίθρησκοι], δεν είμαστε ληστές – είμαστε επαναστάτες πού δώσαμε όρκο να πεθάνουμε για το δίκιο και την ελευθερία.

Αγωνιζόμαστε και θα αγωνιζόμαστε εναντίον των μουρτάτηδων καί των ληστών, εναντίου των τυράννων και των παρανόμων, εναντίον των βιαστών της τιμής μας και της πίστης μας και εναντίον των εκμεταλλευτών του ίδρωτα και του μόχθου μας. Από μας κι από τα χωριά μας να μη φοβάστε – σε κανέναν σας δεν θα προξενήσουμε ζημιές.

Εμείς, όχι μόνο σας θεωρούμε αδέλφια μας, αλλά και σας συμπονούμε σαν αδέλφια μας, επειδή καταλαβαίνουμε ότι και σεις είστε σκλάβοι σαν κι εμάς, σκλάβοι της αυτοκρατορίας και των μπέηδων της, των αφεντάδων και των πασσάδων της, δούλοι των πλούσιων και ισχυρών, των εκβιαστών και των τυράννων, εκείνων που πυρπόλησαν την αυτοκρατορία απ’ τις τέσσερις μεριές και μας ανάγκασαν να ξεσηκωθούμε για το δίκιο, την ελευθερία και για ανθρώπινη ζωή.

Για δίκιο – ελευθερία – ανθρώπινη ζωή σας καλούμε και σας να ‘ρθήτε και ν’ αγωνιστούμε μαζί.

Ελάτε κοντά μας, αδέλφια μουσουλμάνοι για να πολεμήσουμε τους εχθρούς σας και εχθρούς μας. Ελάτε κάτω από την σημαία της “Αυτόνομης Μακεδονίας”! Ή Μακεδονία είναι ή κοινή μας μάννα και φωνάζει για βοήθεια.

Ελάτε να συντρίψουμε τις αλυσίδες της δουλείας για να γλιτώσουμε από τα βάσανα και τα μαρτύρια και να στεγνώσουμε τους ποταμούς αίματος και δακρύων.

Ελάτε κοντά μας, αδέλφια να ενώσουμε τις καρδιές και τις ψυχές και να σωθούμε ώστε να ζήσουμε ειρηνικά, και τα παιδιά και εγγόνια μας να δουλέψουν ήσυχα και να προκόψουν.

Αγαπημένοι μας γείτονες. Καταλαβαίνουμε ότι εσείς, Τούρκοι και Αλβανοί Μουσουλμάνοι, νομίζετε πώς ή Αυτοκρατορία είναι δική σας και πώς δεν είστε δούλοι, επειδή στην οθωμανική σημαία δεν υπάρχει σταυρός αλλά ημισέληνος. Ότι αυτό είναι λάθος σύντομα θα το νοιώσετε και θα το καταλάβετε. “Αν όμως σας είναι δυσάρεστο να ‘ρθετε μαζί μας και να εκδηλωθείτε εναντίον της Αυτοκρατορικής τυραννίας, εμείς τ’ αδέρφια σας σε πατρίδα και βάσανα δεν θα σας πειράξουμε και δεν θα σας μισήσουμε.

Εμείς μόνοι μας θα αγωνιστούμε και για μας και για σας, και αν είναι αναγκαίο θα πεθάνουμε μέχρις ενός κάτω από την σημαία για την δική μας και την δική σας ελευθερία και για το δικό μας και το δικό σας δίκιο.

«Ελευθερία ή θάνατος» γράφει στα μέτωπα μας και στην ματωμένη σημαία μας. Σηκώσαμε αυτήν την σημαία και δεν υπάρχει επιστροφή.

“Αν και σεις μας θεωρείτε αδέλφια σας και θέλετε το καλό μας, αν λογαριάζετε πάλι να ζήσετε μαζί μας όπως έχετε ζήσει μέχρι τώρα, και αν είστε πιστοί και άξιοι γιοι της μάνας Μακεδονίας, μπορείτε να μας βοηθήσετε μόνον μ’ έναν τρόπο – και αυτή είναι ή μεγάλη βοήθεια: να μην ενωθείτε με τους εχθρούς, να μην έλθετε με όπλα εναντίον μας και να μην βιαιοπραγήσετε στα χριστιανικά χωριά.

 

 

–  Ό θεός ας ευλόγηση τον ιερό αγώνα για το δίκιο και την ελευθερία.

–  Ζήτω οι αγωνιστές της ελευθερίας και όλα τα τίμια και καλά τέκνα της
Μακεδονίας.

–  Ζήτω! Για μια Αυτόνομη Μακεδονία

 

 

Αναδημοσίευση  στο Περιοδικό ΖΟΡΑ αρ. τεύχους 8, σελ. 23, Ιούλιος 1995

 

 

https://istorika-ntokoumenta.blogspot.gr/2013/06/blog-post_2203.html

4 σχόλια

  1. Xr Απάντηση

    Το άρθρο δεν λαμβάνει υπόψη 2 πράγματα (ή τα αποκρύπτει σκόπιμα).

    1ον Το όνομα Μακεδόνες και Μακεδονία χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά από τους Έλληνες έως τα τέλη του 19ου αιώνα. Οι άνθρωποι αυτοαποκαλούνταν Μακεδόνες, όπως έκαναν από την αρχαιότητα, τη ρωμαϊκή περίοδο, στη Βυζάντιο και στην τουρκοκρατία, αδιάλειπτα και Μακεδονία ονομάζονταν η περιοχή που κατοικούσαν. Γι αυτό και τα όρια ήταν έως εκεί που υπήρχαν Μακεδόνες, δηλαδή Έλληνες. Έως τα τέλη του 19ου αιώνα, οι σλάβοι δεν γνώριζαν τη λέξη Μακεδονία και πολύ περισσότερο δεν γνώριζαν τη λέξη “Μακεδόνας”. Την ανακάλυψαν όταν αντιλήφθηκαν ότι δεν μπορούσαν να εκσλαβίσουν εθνικά τους σλαβόφωνους Έλληνες, τους σλαβόφωνους Μακεδόνες δηλαδή, όταν μετά το 1870 προσπάθησαν να τους μεταστρέψουν στη Βουλγαρική Εξαρχία, και διά μέσω της θρησκείας στη Βουλγαρική εθνότητα. Τότε οι σλαβόφωνοι Έλληνες Μακεδόνες αρνούνταν (κατά πλειοψηφία) αντιτάσσοντας την Ελληνική καταγωγή τους, τα ήθη και τα έθιμά τους, τη μουσική τους και όλα τους τα πολιτιστικά στοιχεία που ήταν Ελληνικά, εκτός της γλώσσας. και μάλιστα τους απαντούσαν ότι “εμείς είμαστε Μακεδόνες και άρα Έλληνες”. Γι αυτό τους ονόμασαν “Γραικομάνους”. Έτσι τότε, προσπάθησαν να τους ξεγελάσουν, λέγοντάς τους ότι “μπορεί να είστε Μακεδόνες αλλά αυτό δεν αναιρεί το ότι είστε Βούλγαροι, μπορείτε να είστε Βούλγαροι Μακεδόνες”. Κι έτσι ξεκίνησε η γνωστή ιστορία με το όνομα. Στη Μακεδονική επανάσταση του 1880 υπό το Λεωνίδα Βούλγαρη, η Διακήρυξη της Ρέσνας που συνέταξαν διαπρεπείς παράγοντες του τοπικού Μακεδονικού Ελληνισμού, αναφέρεται ως “Ενωτική Διακήρυξη των Μακεδόνων, Σλάβων και Αλβανών”. Γιατί τότε ακόμα η λέξη “Μακεδόνας” ήταν ταυτόσημη του “Έλληνας” και δεν περιελάμβανε άλλα έθνη. Και μάλιστα χωρίς την παραμικρή αντίρρηση Σλάβων και Αλβανών. Και μάλιστα ήταν η μόνη Ενωτική προσπάθεια υπέρ των υπόδουλων λαών με πρωτοβουλία, ποιών άλλων, των ανθρώπων του Μακεδονικού Ελληνισμού.

    Και, 2ον: Η ορολογία “Μακεδόνες” που δόθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα από τους Βούλγαρους σε όλους τους κατοίκους της Μακεδονίας, ήταν ακριβώς για να διχάσει, να προκαλέσει πόνο, θανάτους, εκτοπίσεις και καταστροφές. Το σύνθημα “Η Μακεδονία στους Μακεδόνες” είχε στόχο την καταστροφή όλων των ανθρώπων πλην αυτών που ασπάζονταν το Βουλγαρισμό. Γι αυτό και στην εξέγερση του Προφήτη Ηλία το 1903, έστρεψαν τα πυρά των Οθωμανών κατά των Ελλήνων, δηλαδή κατά των πραγματικών Μακεδόνων, ώστε να εκμηδενίσουν τα ακμαία Ελληνικά κέντρα (βλέπε Κρούσοβο, Κλεισούρα κ.λπ.). Γι αυτό και από το 1904 (μετά την εξέγερση του Προφήτη Ηλία) οι Μακεδόνες πήραν το νόμο στα χέρια τους και ξεκίνησαν έναν αδυσώπητο αγώνα κατά των Βουλγάρων που είχαν ως στόχο την εξαφάνισή τους. Η τακτική αυτή της εξαφάνισης των μη Βουλγάρων συνεχίστηκε από τους Βούλγαρους και όπου δεν μπορούσαν να επιβληθούν (όπου υπερίσχυαν δηλαδή οι Μακεδόνες, δηλαδή Έλληνες) εκκένωναν τα χωριά διώκοντας τους κατοίκους. Ακόμα και στην περιοχή γύρω από το Κιλκίς, όπου οι Βούλγαροι είχαν καταφέρει να υπερισχύσουν (αποτέλεσμα της Ουνιτικής δράσης των προηγούμενων ετών) και ο Μακεδονικός Ελληνισμός είχε μικρή παρουσία, εκκένωσαν δεκάδες χωριά, ώστε και αυτοί οι λίγοι πραγματικοί Μακεδόνες, δηλαδή Έλληνες να αναγκαστούν να τα εγκαταλείψουν.

    Μην αντιστρέφετε λοιπόν την ιστορία και μην αναπαράγετε προπαγανδιστικά άρθρα χωρίς ιστορική βάση.

  2. Xr Απάντηση

    Και κάτι ακόμα. Ο Τσερνοπέεφ ήταν από το Λούκοβιτ της Βόρειας Βουλγαρίας, στρατιωτικός, ο οποίος συγκρότησε σώμα κομιτατζήδων από τη Βουλγαρία και εισέβαλε στη Μακεδονία. Τί σχέση έχει με τους Μακεδόνες;;;;;

  3. Praxis Review Απάντηση

    H αντίληψη ότι η Μακεδονία είναι μια και ελληνική είναι προπαγανδιστικό σοβινιστικό κατασκεύασμα για εσωτερική κατανάλωση, αντίστοιχο με τα άλλα σοβινιστικά κατασκευάσματα της “Μεγάλης Βουλγαρίας”, “Μεγάλης Αλβανίας” κλπ. Και ειδικά για το θέμα της Μακεδονίας υπάρχουν διαχρονικά πολλές γραπτές πηγές από αφηγήσεις, διακηρύξεις, δηλώσεις πολιτικών, διεθνείς συμφωνίες κλπ.

    Για την οικονομία της συζήτησης, μπορεί να ανατρέξει κανείς και στην ετικέτα “Μακεδονικό” εδώ στο ιστολόγιο.

    Επιπλέον, ένα άρθρο από τον Ριζοσπάστη για την ιστορία του “Μακεδονικού” αλλά και την ΕΜΕΟ (με αφορμή και το σχόλιο για τον Τσερνοπέεφ)

    https://atexnos.gr/psemata-kai-alitheies-gia-to-makedoniko-zitima/

    Επίσης, ένα χαρακτηριστικό του σοβινισμού είναι όχι ότι δεν καταγγέλλει τους εθνικισμούς γενικά αλλά ότι καταγγέλλει μόνο τους εθνικισμούς των…άλλων.

    Και όμως όλοι αυτοί οι σοβινισμοί έφεραν-και συνεχίζουν να το κάνουν-μόνο μίσος και καταστροφές που εξυπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα.

    Tα ίδια φυσικά ισχύουν και για την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, τον αστικό κασμοπολιτισμό των δήθεν ελευθεριών με την χορηγία ιμπεριαλιστικών οργανισμών (ΝΑΤΟ, ΕΕ κλπ)

    Καλή συνέχεια

  4. Xr Απάντηση

    Δεν είπα ποτέ ότι “η Μακεδονία είναι μία κι είναι Ελληνική”, όπως δεν θα έλεγα ποτέ ότι “η Σιβηρία είναι μία κι είναι Ρωσική”. Δεν έχουν νόημα όλ’ αυτά, είναι αυτονόητα και κοινή λογική. Αυτά τα περί σοβινιστικών κατασκευασμάτων και αναγωγή τους σε εθνικά οράματα ή σχέδια όπως “μεγάλη Αλβανία”, “μεγάλη Ελλάδα”, “μεγάλη Βουλγαρία” κ.λπ. είναι μια κομμουνιστική κατασκευή του αόρατου εχθρού, για να μπορεί να αιτιολογεί τις αναίτιες επιθέσεις κατά παντός επιστητού. Οι κτηνωδίες που πραγματοποιήθηκαν στη Μακεδονία έως το 1904, κατά του Μακεδονικού Ελληνισμού από τους Βουλγάρους (κυρίως) είναι καταγεγραμμένες διεθνώς (ακόμα κι απ’ τον Τρότσκι). Αν η απλή αναφορά τους ή μνήμη τους είναι σοβινισμός, είναι κάτι που με ξεπερνά. Δεν υπάρχει καμιά διεθνής συμφωνία (πλην αυτής των Πρεσπών) που να αναφέρεται σε “Μακεδονία” ή “Μακεδόνες”. Η παραπομπή δεν αναφέρει κάτι για τον Τσερνοπέεφ! Δεν είδα να καταγγέλλετε τις κτηνωδίες κατά τη διάρκεια της Εξέγερσης του Προφήτη Ηλία που διέπραξαν οι Βούλγαροι κατά των Ελλήνων (κυρίως). Μήπως αυτές δεν ήταν εθνικιστικές; Ή μήπως, επειδή μερίδα των ηγετών τους (οι λεγόμενοι σεντραλιστές), είχαν αριστερές καταβολές, δεν ήταν εθνικιστές; Ή μήπως, το αριστερό κομμάτι της ΕΜΕΟ, μετά τους Βαλκανικούς πολέμους δεν διασπάστηκε από την ΕΜΕΟ (Ενωμένη), φτιάχνοντας την ΕΜΕΟ (εθνικιστική), τον πρόγονο του σημερινού VMRO του Γκρούεφσκι; Άρα, όταν καταγγέλλετε εθνικισμούς, πρωτίστως να καταγγέλλετε τους εθνικισμούς των αριστερών και τους εθνικισμούς των Βουλγάρων, που δεν τό ‘χετε κάνει ως τώρα. Σημειωτέον, ότι οι Έλληνες της Μακεδονίας, από το 1870 έως το 1904, ήταν διαρκώς σε άμυνα (κι όχι σε επίθεση), και μάλιστα χωρίς καμιά βοήθεια απ’ το Ελληνικό κράτος ή απ’ το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Αντίθετα, οι Βούλγαροι, την ίδια περίοδο, είχαν την αμέριστη υποστήριξη της Βουλγαρικής ηγεμονίας, της Βουλγαρικής Εξαρχίας και της Αυτοκρατορικής Ρωσίας. Αλλά, οι Έλληνες ήταν σοβινιστές;…;…;… Η κάλυψη λοιπόν, των σοβινιστικών σκοπών των άλλων γειτονικών εθνών, υποδαυλίζει το μίσος στην περιοχή και εξυπηρετεί εξωγενή συμφέροντα. Γενικά, θεωρώ ότι η ανάλυση ιστορικών γεγονότων μέσα από ιδεολογική σκοπιά, οδηγεί αναπόφευκτα σε στρέβλωση. Μπορεί οι πρωταγωνιστές να είχαν ιδεοληψίες, δεισιδαιμονίες, να ήταν ιδεολόγοι ή προληπτικοί, αλλά αυτά όλα έχουν να κάνουν με την ανάλυση του χαρακτήρα τους και των αποφάσεών τους, κι όχι με την ανάλυση των γεγονότων. Προσοχή λοιπόν στις αναλύσεις σας και μην καταπίνετε αμάσητα τα αφηγήματα των γειτόνων, ασχέτως αν προέρχονται (φαινομενικά) από τις ίδιες ιδεολογικές αφετηρίες.

    Καλή συνέχεια

Γράψτε απάντηση στο Xr Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *